M’agradaria dedicar tota
aquesta entrada a fer una reflexió sobre la temàtica de la família, o més bé,
de les famílies, ja que sens dubte, cadascuna té les seves pròpies
característiques, la seva pròpia manera d’actuar, i cadascuna representa un món
de vivències i experiències plenes de misteri.
Encara molts de nosaltres,
tendim a tenir en la nostra ment el típic esquema de família formada per
pare-mare-fills (família nuclear), però sens dubte, ja comencem a poc a poc a
ser conscients de la gran varietat que n’hi ha: monoparental, divorciada, reconstituïda,
adoptiva, homosexual,... Especialment, en el món de l’educació, s’ha de
conèixer més bé que mai el tipus de família de la qual prové l’infant, ja que
sens dubte, família i escola van o haurien d’anar unides. Com a educadora i/o
possible mare de família n’haig de reflexionar molt. Família i escola són
contextos diferents, però amb funcions molt similars.
Particularment, haig de dir que
el fet de que aquests dies a l’assignatura d’educació emocional tractem aquesta
temàtica, m’ha fet tornar a replantejar molts aspectes sobre aquesta, a
construir i reconstruir nous esquemes, i a ajudar-me a tenir un tipus de
mentalitat més adequat a la societat en la qual vivim. I a més a més, a cercar
una nova definició de família, que no només tingui en compte un tipus en
concret, sinó la multiplicitat que n’hi ha.
No és fàcil cercar una definició de família que englobi
totes les famílies. L’any passat, gràcies a l’assignatura de sociologia, ja vaig poder
reflexionar de primera mà sobre aquest aspecte, però encara ara em resulta
bastant complex. Aquí podeu veure, la reflexió que vaig fer sobre un article
que parlava de la família com agent de socialització:
A partir d’articles llegits com
l’acabat de mostrar, i a través del que he après fins ara per mitjà d’altres
medis i de la pròpia reflexió personal, en un primer moment defineix la família
(a nivell individual) de la següent forma:
“La família és el primer agent
socialitzador, format per un conjunt de membres que comparteixen llaços, rols i
normes”
Tot seguit, comparo la meva
definició amb dues companyes més (Carolina i Alicia), i la nova definició (fruit
d’un acord mutu) queda així:
“La família és un agent
socialitzador primari que té una gran influència sobre l’infant en el seu
desenvolupament, i en la qual es creen vincles entre els seus membres, depenent
dels tipus que n’hi ha”
Entre les tres decidim incloure
que té una gran influència sobre l’infant, ja que creiem que la manera d’educar
de la família repercutirà (positiva o negativament) en com serà i actuarà el
nen o nena. Tot seguit, es pot visualitzar un vídeo que ens parla d’aquesta
influència, i que depenent de si s’actua d’una manera o altra, quines són les possibles
conseqüències que pot tenir en l’infant:
Un cop que les meves companyes i jo, tenim la definició de família, decidim comparar-la amb la resta del grup-classe, i encara ens adonem que hauríem pogut incloure més aspectes (alguns que no havíem ni pensat, i altres, que alguna de nosaltres l’havia inclòs en la seva definició individual, però que ara, a partir de la reflexió grupal, ens adonem que sí que era de vital importància). Alguns dels aspectes que hauríem pogut incloure en la nostra definició són:
-Es tracta d’un conjunt de persones vinculades per aspectes jurídics,
afectius i/o biològics.
-És una institució educadora.
-En ella, s’assignen uns rols i s’estableixen unes normes comunes.
-S’encarrega de les funcions de socialització, desenvolupament i
protecció/cura.
D’aquesta forma, sembla que la
definició de família queda cada cop més completa i més ben definida. Això no
obstant, a partir de la següent definició mostrada pel meu professor
d’emocional, Iñaki: “Una família és
aquell grup de persones que viuen en una mateixa casa i es barallen, com a
mínim, un cop al dia”, m’adono que se m’havia oblidat afegir en la
definició de família un aspecte fonamental: una família ha de compartir espai,
ja sigui físic o temporal. En un principi, em plantejo si són família aquells
membres que es troben en una mateixa casa, o també, aquells, encara que estiguin
en distint habitatge. Personalment, anomeno familiars meus, aquells que tant
conviuen amb mi, com els que no. Per tant, en la meva opinió, si es compleixen
tots els aspectes anteriorment mencionats fins ara, es tindrà la condició de
família, tant si es conviu en un mateix habitatge, com si només es comparteix
espai temporalment.
Això no obstant, des de la meva
perspectiva, la influència serà més gran, si s’està vivint al voltant de les
mateixes parets, que si no és així, però de totes formes, com diu Marta Rico
Iñigo (en el seu article Cap a on va la família? Canvis en l’estructura
familiar) la família “segueix tenint
un paper primordial a les vides de les persones i és una peça clau que
representa la base per a la sociabilitat i una font de recursos i suport per a
satisfer les diferents necessitats dels seus membres en cada moment del cicle
vital”.
A mesura d’anar recercant
informació sobre el concepte de família, cada cop n’aprenc més sobre aquesta. Sembla
mentida que d’una paraula que sembla tant aparentment simple, amagui tants
d’aspectes ocults. Així, algunes de les aportacions que m’han ajudat a tenir
idees més clares en relació al terme “família” o més bé, “famílies”, són els
següents:
·“La familia es base de la sociedad y el lugar donde
las personas aprenden por vez primera los valores que les guían durante toda su
vida”. Juan Pablo II (1920-2005)
Està
clar, que sense famílies, la societat no existiria.
· “La familia es el grupo donde se nace y donde se
asumen las necesidades fundamentales del niño. Es un grupo en el cual los
miembros se cohesionan, se quieren, se vinculan y así se ayudan recíprocamente
a crecer vitalmente, a vivir como personas en todas sus dimensiones: cognitiva,
afectiva, relacional, etc.”.
(Font, Perez Testor, Romagosa, 1995).
Amb aquesta definició no hi estic gens d’acord, però l’he trobada i m’ha semblat molt interessant per reflexionar tota una sèrie d’aspectes sobre ella: És realment la família el grup en el qual es neix? I què passa amb aquelles infants que han sigut abandonats o que els seus pares biològics no han pogut tenir cura d’ells, i estan en una família adoptiva? Només es considera família aquells membres que comparteixen trets sanguinis? Una família és un entorn sempre ple de pau, harmonia, tranquil·litat i ajuda recíproca entre els seus membres?
Amb aquesta definició no hi estic gens d’acord, però l’he trobada i m’ha semblat molt interessant per reflexionar tota una sèrie d’aspectes sobre ella: És realment la família el grup en el qual es neix? I què passa amb aquelles infants que han sigut abandonats o que els seus pares biològics no han pogut tenir cura d’ells, i estan en una família adoptiva? Només es considera família aquells membres que comparteixen trets sanguinis? Una família és un entorn sempre ple de pau, harmonia, tranquil·litat i ajuda recíproca entre els seus membres?
·
L’ARTICLE DE: “RETRATO DE DOS MODELOS DE FAMILIA” (GIORJO NARDONNE I
MAURO BOLMIDA)
Aquest article m’ha fet reflexionar molt sobre la temàtica de la família, especialment sobre dos tipus de modalitats familiars que es presenten de forma extrema: el model hiperprotector i el model democràtic-permissiu.
Anem a veure en què consisteix cada model amb un exemple:
Aquest article m’ha fet reflexionar molt sobre la temàtica de la família, especialment sobre dos tipus de modalitats familiars que es presenten de forma extrema: el model hiperprotector i el model democràtic-permissiu.
Anem a veure en què consisteix cada model amb un exemple:
MODEL
|
HIPERPROTECTOR
|
FOTO
|
Aquest és en
Pere.
Té 2 anys i està
sotmès al model hiperprotector per part dels seus pares.
|
CARACTERÍSTIQUES
|
·
La seva autonomia
es veu disminuïda i té massa dependència.
Els pares d’en Pere impedeixen que pugui resoldre autònomament algun
problema. Creuen que sense ells no és capaç de solucionar el que se li
presenta. En la meva opinió, s’ha de deixar que els infants desenvolupin la
seva autonomia, però tenint en compte la seva edat, així com també, dur a
terme les intervencions adequades en les situacions que ho requereixen.
·
Els seus pares es
posen en el seu lloc i el sobreprotegeixen massa.
Els pares d’en Pere sempre tendeixen a respondre les preguntes pel seu
fill, no el deixen decidir, i pensen que com es tracta d’un ésser dèbil i
encara indefens, cal protegir-lo molt. D’aquesta forma, acaben substituint el
seu fill en moltes situacions, i el tracten com si es trobés dins d’una
bombolla d’aigua. A més a més, no li imposen tasques ni responsabilitats,
sinó que són els mateixos pares els que les realitzen perquè pensen que el
seu fill no ho pot fer per ell mateix, i el pitjor de tot, és que aquest fill
s’ho acaba creient. En la meva opinió, cadascú ocupa el seu propi lloc i
posició, tothom té dret a aportar la seva opinió, i no fa falta una protecció
excessiva perquè l’infant es senti completament segur.
·
És un model que
provoca que Pere vulgui cada cop més, sense fer res.
Pere està acostumat a què els seus pares facin tot per ell, fins i tot,
el que més li agrada, sense fer ell absolutament res. Està mal acostumat, i
exigeix molt als seus pares, els quals a més a més, li donen una resposta.
Això provoca que cada cop les seves demandes siguin més accentuades.
Reflexionant sobre això, m’adono que moltes vegades ens queixem dels
infants perquè les seves demandes són contínues, i pensem que tenen un
caràcter difícil... però no som nosaltres (els adults), els que incidim en
què ells actuïn d’aquesta forma?
Aquests nens i nenes arriben a l’edat adulta i continuen depenent dels
seus pares, però ells hi estan molt agust perquè els hi donen tot fet, i a
més, no han de tornar res a canvi. No veuen preocupacions en la seva vida. Són
els anomenats “hijos de papá” o “hijos de mamá”. Em costa de creure com es
poden arribar a educar els fills d’aquesta manera. En aquest vídeo en podeu
veure un exemple molt clar de “No te
preocupes de nada, tus padres te lo resolveremos todo”:
|
CONSEQÜÈNCIES
|
Quines
conseqüències pot tenir aquest model per a en Pere i per al seu
desenvolupament futur, tenint en compte que ni els propis pares saben molt bé
com intervenir amb el seu propi fill? L’excessiva dependència dels pares,
així com també la sobreprotecció per part d’aquestos, genera que Pere vulgui
cada cop més, sense fer res, és a dir, que demani ajuda constant, sense donar
res a canvi. L’únic que s’aconsegueix és que sigui un infant que es desanimi
a la primera frustració que rebi, que reaccioni agressivament quan els seus
desitjos no són acceptats, que tingui cada cop menys responsabilitats i menys
capacitats per assumir les seves pròpies accions, i que per tant, en comptes
de madurar, sigui immadur. Els pares d’en Pere volen aconseguir la pau
familiar, i l’únic que aconsegueixen és provocar conflictes, inseguretat i
problemes emocionals, problemes de relació social, falta de comunicació,
desconeixença de límits i normes,...
Aquest exemple
sembla un cas aïllat, però trobem molts d’infants dirigits per aquest model,
només fa falta mirar al nostre voltant. En la meva opinió, realment aquesta
situació és preocupant, ja que no hi hauria d’haver models educatius tant
extrems que perjudiquin el futur d’un infant.
Si ens posem en
el lloc de l’infant, suplantant-lo, l’infant es converteix en un ésser
passiu, depenent, insegur, que no sap com actuar en la vida, sobreprotegit,
incapaç de ser i d’empatitzar.
|
MODEL
|
DEMOCRÀTIC-PERMISSIU
|
FOTO
|
Aquesta és na
Maria.
Té 3 anys i està
sotmesa al model democràtic-permissiu per part dels seus pares.
|
CARACTERÍSTIQUES
|
·
Els pares de na
Maria la tracten com si fos una amiga, perdent així l’autoritat, i
convertint-se la filla amb una “tirana”.
Als pares de na Maria no els hi agrada estar per damunt de la seva filla,
sinó que intenten mantenir una relació amb ella en el mateix nivell
jeràrquic. La consideren com una amiga, però a vegades perden la seva funció
de pares, és a dir, la seva autoritat, i na Maria acaba aconseguint més poder
en moltes de les circumstàncies.
En la meva opinió, és important que hi hagi una comunicació de plena
confiança entre pares i fills, i que es puguin contar tant les alegries com
les desgràcies, però no per això, s’ha de deixar de ser pares, és a dir, no s’ha
de deixar de tenir l’autoritat. Des de la meva perspectiva, els pares han de
tenir la funció de més de guies que no d’amics. Com diu Helena Casas,
orientadora del Centro de Orientación Familiar LAR:
“es posible ser amigo de tu hijo pero no es
aconsejable, sobre todo en edades menores en las que el pequeño podría mal
interpretar el tema de la amistad y con ello perder el respeto hacia la autoridad”
“Cuando no te comportas como padre pierdes una
oportunidad crucial de llevar a cabo el esfuerzo a largo plazo de criar un
adolecente sensato, bien educado e independiente, que, se convertirá en un
adulto responsable”.
·
Na Maria i els
seus pares acorden normes, però estan en contínua discussió, i finalment, els
pares deixen que faci el que vulgui, sense exigir-li deures ni
responsabilitats. Així, les normes acaben sent acordades pel més fort, na
Maria.
Quina és la causa de que s’intentin acordar normes i finalment els fills
acabin fent el que vulguin? Podria ser la falta de límits? Per tal d’aconseguir
la pau familiar, hem de ser inferior als fills? Aquesta problemàtica, no
només l’hem de plantejar a nivell familiar, sinó a nivell escolar també hi
està molt present. En la meva opinió, està molt relacionada amb la
disciplina, amb la capacitat per regular el comportament, però no sabem molt
bé com actuar. Com a futura mestra, em pregunto què fer per no perdre l’autoritat,
o fins i tot, la dignitat, davant dels nens.
|
CONSEQÜÈNCIES
|
Quines són les possibles conseqüències del
model democràtic-permissiu per al desenvolupament futur de l’infant, en
aquest cas de Maria? En la meva opinió, es produiran 2 conseqüències fonamentals,
encara que entre moltes altres que afecten a tots els nivells del
desenvolupament:
-Es conrearan fills sense coneixement de límits i
normes. Si en aquest model acaba acordant les normes el més fort, els fills, no aprendran
els límits del què està bé i del què està malament. El per què? Perquè se’ls
imposen ells mateixos.
Si no posem
límits, és possible que ens els posin a nosaltres, que cerquin els límits a l’exterior,
que hi hagi problemes de conducta i dificultats de socialització, i que a
més, siguin incapaços d’acceptar la frustració (en un món, on precisament, la
toleració de la frustració és fonamental).
-Es conrearan fills amb problemes per adaptar-se a la
societat. Particularment, Maria, serà una nena que farà el que vulgui, amb falta de
límits i responsabilitats, i amb plena inseguretat.
|
Quina
opinió tinc respecte aquests dos models? Des del meu punt de vista, són dos
models molt extrems i perillosos per al desenvolupament de qualsevol infant, i
s’ha de començar a cercar solucions, no només a nivell teòric, sinó també
aplicant-les a la pràctica.
Són
models d’educació familiar, que no només acaben repercutint a l’àmbit familiar,
sinó a tots els àmbits, i destacant especialment la seva influència sobre l’escola,
en aquests casos, negativa. La feina de l’escola representa una tasca molt
dura, i a la qual se li exigeixen moltes responsabilitats. Una d’elles és la
comunicació amb les famílies, la qual moltes vegades suposa molts de problemes
i dificultats. Els problemes familiars s’acaben traslladant a l’escola, i
arriba un moment, en què els mestres tampoc saben com actuar amb els infants. Aquests
venen d’uns models en els quals no se’ls hi exigeix ninguna responsabilitat, i
quan arriben a l’escola només es troben normes i deures per tot arreu, les
quals han de complir.
Els
nens i nenes acaben adquirint una indefensió adquirida, que provoca que no
puguin ser competents per enfrontar-se a la societat. Depenen dels seus pares
per poder fer el que volen i quan volen, imposant-se ells mateixos les normes,
o bé, actuant sense límits.
·
Conclusió...
Crec
que és molt important reflexionar molt sobre tots aquests aspectes, els quals
ens porten tots a una mateixa arrel: com eduquem. Volem educar i no ens
plantegem com, i quines repercussions podrà acabar tenint en l’infant. Hem de
començar a actuar des d’aquest precís moment.
No hay comentarios:
Publicar un comentario