M’agradaria centrar-me en
aquesta nova entrada a fer una reflexió més profunda sobre la temàtica de la
família i l’escola. El perquè? Perquè aquests dos agents socials són essencials
en els primers anys de vida de l’infant.
Per una banda, en primer lloc,
faré una reflexió sobre una pel·lícula vista a classe, en la qual es veuen
reflectits distints models familiars. Per una altra banda, després m’endinsaré
dins el món de l’escola, per tal de cercar quina seria la més adequada
actualment.
·
PEL·LÍCULA: “UN
LUGAR DONDE QUEDARSE”:
Abans de dur-ne a terme una
reflexió al respecte, aquí vos deixo el tràiler per “anar escalfant motors”.
Això és així, ja que és una pel·lícula fascinant, especialment si es vol
profunditzar en l’àmbit de la temàtica familiar.
Qualsevol història de la qual es vulgui reflexionar, és necessari conèixer-la, saber què ens conta, què ens vol transmetre. Cal cercar els seus esperits més profunds, per tal de poder entendre la seva vertadera essència. Per això, primerament, a banda del tràiler, faré un petit resum sobre el desenvolupament de la pel·lícula, el qual ajudarà a treure aspectes de reflexió. Aquí teniu el petit resum creat per mi:
Els protagonistes d’aquesta pel·lícula creada per Sam Mendes són una
parella que estan a l’espera de tenir una filla, però aquests es mostren molt
insegurs, ja que volen un lloc de creixement i desenvolupament idoni per a la
seva nena, i temen que no puguin ser uns bons pares o que no sàpiguen donar
resposta a les necessitats que puguin sorgir. Per tal d’obtenir el seu
objectiu: trobar un lloc adient per començar la seva vida familiar, en un
primer moment cerquen punt de suport a la seva família (els futurs avis), però
al veure que aquests no podran complir (ja que se’n van de viatge), decideixen
anar a cercar un altre lloc per dur a terme la millor educació per a la seva
filla. Així, gràcies a diferents familiars i amics van descobrint diferents
models familiars d’educació, però cap els hi convenç, ja que són massa extrems
(massa autoritaris, massa permissius,...). Aquest fet provoca que hagin de
reflexionar conjuntament sobre com volen educar al seu fill, arribant a la
conclusió que el millor habitatge és el que poden crear ells mateixos, partint
de les necessitats de l’un i de l’altre, però amb una màxima finalitat:
satisfer les necessitats més bàsiques dels més petits.
Un cop tot això, voleu saber què
m’ha aportat aquesta pel·lícula? Sobre quins aspectes m’ha fet reflexionar?
Anem a veure-ho pas a pas:
-En primer lloc, crec
que es tracta d’una pel·lícula que reflecteix molt bé el rol actual dels pares,
i els canvis que suposa en l’estructura i en la vida familiar tenir un fill.
Avui en dia, s’ha de tenir molt clar si realment s’està preparat per tenir un
fill i educar-lo. Està clar que no serà un camí ple de pètals de roses, però
amb esforç i constància si podrà caminar amb comoditat.
http://www.flickr.com/photos/danny_playami/307468891/
En la meva opinió, l’entrada
d’un nou membre a la família provoca canvis a distints nivells, els quals s’han
de tenir en compte. Podem parlar de canvis en l’establiment de papers i rols, de
canvis afectius, socials, de lligams, de funcions,... i molts altres més.
L’arribada d’un nou individu dins la família pot suposar l’entrada d’una gran
quantitat de dubtes, i la pel·lícula ens demostra uns pares insegurs i
preocupats per la responsabilitat que implica (entre altres aspectes) ser
pares. A aquests ningú els ha ensenyat a ser pares, i es pregunten com aprendre
a ser-ho, i de quina forma serien els millors pares. Aquí teniu un capítol molt
interessant de Redes: “Aprenent a ser
pares”:
Això no obstant, no ens adonem que per a ser uns bons pares, el més important és la unió de la parella en el moment de tenir un fill, així com també, la comprensió, la bona comunicació, i la bona interacció entre els diferents membres que hi puguin tenir influència.
Anteriorment, havia esmentat
que crec que es tracta d’una pel·lícula que reflecteix molt bé el rol que
executen els pares actualment, i alguns dels aspectes que apareixen i que ho
demostren els protagonistes, són:
-La recerca del millor
habitatge per al fill.
-Agafar com a primer punt de
suport per tenir cura dels fills els avis. En aquesta pel·lícula es mostra el
gran enuig que tenen els pares protagonistes, al sentir que els avis s’aniran
de viatge un mes abans que neixi el seu fill, i que es perdran els 2 primers
anys de vida, els quals són essencials. Actualment, en la nostra societat, els
pares tendeixen a cercar suport en els avis, perquè aquestos els ajudin a fer
front a l’educació del seu fill, entre altres aspectes, o bé, com a suport
econòmic. Això provoca que els avis sentin que els hi són exigides massa
responsabilitats? Anant a aquesta pàgina web podeu veure un vídeo molt interessant que ens ho explica:
http://www.antena3.com/videos-online/noticias/sociedad/mas-mitad-abuelos-cuidan-sus-nietos-diario_2011112200117.html
http://www.antena3.com/videos-online/noticias/sociedad/mas-mitad-abuelos-cuidan-sus-nietos-diario_2011112200117.html
-En segon lloc, la
pel·lícula també m’ha fet reflexionar sobre el següent: Moltes vegades els
pares volen convertir-se en els millors models per als seus fills, i no es
centren amb les necessitats que realment puguin tenir aquests últims. Volen
aconseguir el millor per als seus fills, i moltes vegades acaben centrant-se,
gairebé sense adonar-se’n, pràcticament només amb els seus propis interessos.
D’aquesta forma, creen fills dependents i els sobreprotegeixen massa. En la
meva opinió, en el moment de tenir fills, el primer que cal plantejar-se són
les necessitats bàsiques d’aquests. A més a més, també és molt important, des
de la meva perspectiva, plantejar-se com a pares com es vol educar al fill, i
què s’entén per educació. Cal fer una reflexió profunda sobre com educar als
fills.
-En tercer lloc, “Un lugar donde quedarse” també em porta
a pensar sobre la gran diversitat de famílies que coexisteixen actualment. A
més, moltes de les famílies sembla que són perfectes des de l’exterior, però des
de l’interior no funcionen tant bé, i al llarg de la pel·lícula es demostra. Tot
això, em porta a reflexionar sobre si existeixen dins de la societat, models de
família correctes o incorrectes. En la meva opinió, sí que existeixen tots dos
models. Exemples de famílies que apareixen en la pel·lícula, i que penso que no
són les més adequades, són:
- Aquelles famílies que inculquen valors incorrectes als seus fills, que els etiqueten, que creuen que els seus fills no els escolten i que no són conscients del que estan dient (però realment sí).
- Aquelles
famílies que diuen que és molt important mostrar la sexualitat als infants
des de l’úter, i que si els altres pares no són conscients del mal de no
expressar el seu amor davant els fills. En la meva opinió, els aspectes
sexuals no s’han d’amagar, són naturals, però no amb total llibertat en
les primeres edats, especialment per qüestions socials i culturals, així
com de respecte mutu.
-Per últim, només dir que es tracta d’una
pel·lícula que m’ha deixat amb una moralitat molt d’acord amb els meus
interessos:
“El
millor model de família no s’ha d’anar a cercar a l’exterior, l’important és
ser uns mateixos”
“El
millor lloc familiar és el que es pot crear un mateix, a partir de
necessitar-se l’un de l’altre, i tenint en compte les necessitats infantils”
Com diu Oscar Wilde:
Com diu Oscar Wilde:
“Sé tu mismo, los demás puestos ya están ocupados”
·
HEM PARLAT DE LA
FAMÍLIA, PERÒ COM HAURIA DE SER L’ESCOLA DELS NOSTRES DIES PER DONAR RESPOSTA A
LES NECESSITATS EMOCIONALS INFANTILS?
Hem vist que és essencial que
la família doni resposta a les necessitats bàsiques dels infants, destacant la
satisfacció de les necessitats emocionals d’aquests, però com hauria de ser
l’escola actual per complir aquest tipus de necessitats? Avui en dia les té en
compte? I quin tipus d’escola volem? Aquí teniu un vídeo on alguns personatges
ens expliquen la seva versió:
Voleu saber com crec que hauria de ser l’escola actual
per respectar i satisfer les necessitats emocionals dels nens i nenes, i no
només d’aquests, sinó de tots els adults que en formen part?
En primer lloc, cal saber que una escola de les
característiques que ara explicaré, es fa necessària, ja que fa possible que
els infants puguin desenvolupar tot un seguit de capacitats socialitzadores,
cognitives i emocionals, que en un altre àmbit no es poden desenvolupar de la
mateixa forma, o es fa complicat que s’hi desenvolupin. Sí que és veritat que
hi ha famílies que aposten per educar els seus fills a casa seva, sense
necessitat d’incloure’ls a un àmbit d’educació formal, però anar a una escola
que respecta els criteris emocionals i que tingui en compte la relació amb la família
i amb tota la societat en general, també pot ser molt adequat.
Quines
necessitats hauria de cobrir?
En el moment de pensar com hauria de ser l’escola dels
nostres dies, crec que la primera condició que s’ha de tenir en compte, són les
necessitats emocionals que es volen satisfer. Algunes d’aquestes són:
- L’autonomia. En la meva opinió, el fet que es proporcioni a l’infant situacions a l’aula que li permeti adquirir l’autonomia de forma progressiva, redueix que caigui en la sobreprotecció. Els infants han d’aprendre a enfrontar-se al món que els envolta des de ben petits.
- La seguretat. És molt important que l’infant es
senti segur, que se li proporcioni confiança des de l’escola. Ha de sentir
que disposa de suport emocional, que pot comptar amb algú, i això
provocarà que es senti millor des del punt de vista emocional, i que la
seva xarxa de relacions socials millori. A més a més, la seva autoestima
es veurà beneficiada i tindrà una millor acceptació de sí mateix. Crec que
una bona manera d’aconseguir aquesta seguretat és a través d’una actitud
càlida, proximitat, i amb l’establiment d’uns límits clars i coherents. Moltes
vegades, també, el contacte físic pot suposar una gran font de seguretat.
- La socialització.
“La
socialización sólo se presenta cuando la coexistencia aislada de los individuos
adopta formas determinantes de cooperación y colaboración que caen bajo el
concepto general de la acción recíproca”. (Georg Simmel)
Quan parlo de socialització em vull referir al procés de
reconeixement, identificació i integració de l’individu dins d’un grup social,
vull fer referència a la idea de respecte incondicional que destacava tant Carl
Rogers. Crec que és molt important que a l’escola l’infant es pugui
socialitzar. És un ésser social, i necessita formar part d’un grup en el qual
es senti reconegut i pugui reconèixer. El nen o nena necessita establir relació
i un lligam afectiu amb els demés, i especialment, sentir-se acceptat pels
iguals.
- La garantia d’una educació per a la vida, que proporcioni varietat de recursos, i no una educació propedèutica, que només prepara per a l’escola. Aquí teniu un vídeo que ens mostra els avantatges de l’educació per a la vida, en comparació amb la que només prepara per a l’escola i per a executar una professió:
Si realment volem apostar per a una educació integral,
que proporcioni coneixements, actituds i valors, hem de preparar per a la vida.
Per a mi, una educació per a la vida és aquella que dóna les condicions
necessàries per a què l’infant pugui enfrontar-se a les distintes situacions quotidianes
que se li presenten o que se li poden presentar.
- L’adaptació. Una de les necessitats que crec té l’infant
és poder adaptar-se a l’escola. Això és així, ja que per exemple, als
inicis de la seva escolarització, l’únic àmbit amb el qual pràcticament
només ha tingut contacte és amb el familiar. Per altra banda, també ha d’anar
adaptant-se als diferents canvis que es van produint al llarg de l’escolarització.
Quins
objectius hauria de complir?
Un cop vistes les necessitats, especialment de caire
emocional, que hauria de cobrir l’escola, m’agradaria fer una llista d’aquells
principals objectius que hauria de complir:
-Desenvolupar el pensament crític de l’infant i la seva
reflexió. L’escola ha de provocar que els nens i nenes es formulin preguntes
sobre el món, per tal de que aquests puguin construir el seu coneixement, i a
més, fer front a les distintes circumstàncies que se’ls hi van presentant. Com
diu Benigne Bossuet:
“La
reflexión es el ojo del alma”
-Treballar les emocions. Com diu Silvia Palou al seu
llibre Sentir y crecer, “L’escola
és una olla provocadora d’emocions significatives en l’infant” i per aquest
motiu, s’ha de donar especial importància a aquestes, a identificar-les, a
ajudar a reconèixer-les, a viure-les.
-Treballar interaccions i viure experiències on cada
infant aporta aspectes nous. Aquest és un objectiu fonamental. S’han de
treballar les diverses relacions socials que es puguin establir, i donar pas a
què els nens i nenes puguin explicar les seves vivències, així com
relacionar-les amb els nous coneixements que van adquirint.
-Integrar la família dins la comunitat educativa és un
altre objectiu essencial a l’escola d’avui en dia, segons el meu propi punt de
vista. Per a poder formar part de l’escola i participar, la família s’ha de
sentir integrada i reconeguda, sentir que té un lloc i que se la respecta de
forma positiva.
Quin
model hauria de seguir l’escola de les emocions?
A l’hora d’elegir quin model volem que sustenti l’escola,
crec que el més important és tenir en compte els objectius i necessitats que es
volen satisfer, i després, partir d’aquest punt que es demana.
Des dels primers inicis de l’escolarització, ha existit
un model escolar molt basat amb els objectius de guardar, entretenir i tenir
cura dels infants, amb gairebé l’única motivació de mantenir aparcats els
infants per manca de temps i per necessitats econòmiques. Estic parlant de les
anomenades guarderies o asils.
Això no obstant, crec que una escola de les emocions
hauria de seguir el model d’escola infantil de caire constructivista, o el
model de l’anomenada casa de nens. En la meva opinió, es tracta d’apostar per
un model on el nen sigui el protagonista, i en el qual es tinguin en compte els
seus interessos i motivacions.
L’origen del model educatiu més adient, crec que es
fonamental que estigui basat en la societat, centrat en l’infant o centrat en
la construcció del coneixement, o amb tot a la vegada. Des de la meva
perspectiva, ha de ser un model que prepari per a la vida i que fomenti el
desenvolupament integral de l’infant, tenint en compte sempre el tema de la
diversitat i l’ideal de que l’infant és una persona capaç.
Per últim, després d’haver vist la importància de la
família i l’escola, m’agradaria mostrar-vos un bloc molt interessant, on es
pot observar un vídeo de distints models d’educar, un orientat a l’aula d’un centre de Barcelona, un altra a
una escola rural de Montseny, i un altra basat amb l’aprenentatge des de casa
amb els pares.
Per concloure, bona part de l’educació de l’infant, depèn
de com es vulgui focalitzar des de l’àmbit de la família i l’escola.
No hay comentarios:
Publicar un comentario