Tinc la necessitat d’un nou
canvi en el marc del meu aprenentatge i en la reflexió sobre el meu futur com a
mestra, especialment en relació al món de les emocions. Ja he vist al llarg de
diverses entrades, la importància d’aquestes en la pròpia vida personal, així
com també, de la importància de treballar-les a l’aula i en l’àmbit de
l’educació. Per això, ara és moment de reflexionar sobre com la forma d’actuar
pot influir sobre aquestes emocions. D’aquesta forma, aquesta nova entrada
estarà dividida en dos eixos fonamentals:
-Sobre com la forma d’actuar
d’una mestra amb els pares d’un infant, pot influir a nivell emocional.
-Sobre una possible activitat
de les emocions com a futura docent.
·
Analitzem la forma
d’actuar d’una mestra:
“Una mare li diu a la mestra
del seu fill de tres anys que fa poc que ha començat el nou curs escolar i que
per tant, està en el procés del període d’adaptació, que aquest ja està
suficientment adaptat i que considera que ja pot finalitzar aquest període. La
mestra li va respondre que, encara que el nen ja estigués adaptat, era ella la
que tenia por i no es sentia còmoda finalitzant el període d'adaptació abans
d’hora, perquè necessitava que les coses anessin com estaven programades”.
(Text vist a classe d’Educació Socioemocional)
Qui tenia raó? La mare o la
mestra? O totes dues? L’educadora es va equivocar o va donar una resposta
correcta a la situació en concret? En la meva opinió, per tal de poder
contestar aquestes qüestions, primerament cal reflexionar sobre les temàtiques
principals amb les quals gira el text mencionat. A simple vista, només
llegir-lo, podem parlar del període d’adaptació, de la protocol·lització, o de
la relació entre família i escola.
Com es pot observar en el text,
el període d’adaptació és molt
important a l’inici del curs escolar, ja que a més, afecta a família, escola i
infants. Per altra banda, té molt a veure amb la implementació de les rutines,
les quals són essencials ens els primers anys d’escola, ja que ajuden als
infants a adquirir estructures temporals, entre altres aspectes. Anem a veure
un vídeo, per entendre què és això del període d’adaptació:
Per tant, l’adaptació inicial és un moment molt crucial, ja que l’infant ha de separar-se dels primers vincles afectius, per tal d’adquirir-ne altres de nous. A més, des de la meva perspectiva, si realment es vol aconseguir una bona base, s’haurà d’invertir una gran quantitat d’energies en establir uns bons vincles i unes adequades regles de funcionament (basades amb la coherència, l’autenticitat i la condició positiva incondicional).
El procés d’adaptació és més
important del que sembla, i com a mestres, crec que hem de fer saber als pares
o a les principals persones de referència dels infants, la importància d’una cooperació conjunta per assolir aquest
satisfactòriament. En la meva opinió, en el text citat més amunt, la mestra
explica a la mare que no es troba segura en donar per finalitzat el període
d’adaptació, i els arguments que dóna no són del tot convincents. Només parla
de la programació, i dóna la sensació que només es preocupa per assolir els
continguts que li són demanats. A més a més, crec que una de les funcions
principals dels mestres, és aconseguir que els pares es sentin integrats dins
l’escola, i transmetre’ls confiança, i en la meva opinió, en aquest cas, la
mestra no ho aconsegueix.
El procés d’adaptació suposa
molts de canvis en les costums dels infants, i en la reorganització de la vida
familiar, i no es pot jugar amb aquest. En el text que estem analitzant, es pot
observar que no hi ha un acord entre família i escola, pel que serà totalment
necessari arribar a una proposta mútua, acceptada per totes dues parts, sempre
vetllant per les necessitats del nen en qüestió. Crec que sinó hi ha una bona
comunicació, res del que es desitja es podrà aconseguir. A més, cal tenir
especialment en compte, que tots els infants són diferents, i cal respectar el
seu ritme individual.
“Todos los hombres son diferentes. Y deben hacer lo posible por continuar
siéndolo”. Paulo Coelho
Per tant, què hem de fer davant
una situació en la que els pares ens diuen que el seu fill ja ha superat el
període d’adaptació? Els mestres, al tenir en compte que tots els infants són
diferents i per tant, consten de ritmes distints, han de donar per finalitzat
el procés d’adaptació, o bé, han de seguir amb el seu protocol en concret?
Aquest vídeo, ens pot ajudar a donar una resposta a les
qüestions formulades:
Per tant, com es mostra en aquest vídeo, es tracta de respectar el ritme de cadascú. Però què fem si ens hem preestablert un protocol? En la meva opinió, les programacions relacionades amb el període d’adaptació, ens han de servir de marc d’actuació, pel que hauran de ser flexibles, però no per tallar el desenvolupament i el procés maduratiu de l’infant. Estic parlant d’un protocol, però obert.
Per últim, en relació a
l’anàlisi del text descrit més amunt, només dir que crec que la mestra no va
donar una bona resposta a la mare de l’infant de 3 anys, ja que no va saber
cercar uns arguments coherents, i a més, tallava el possible procés de l’infant,
entre altres.
·
Una activitat de
les emocions com a futura docent...
He acabat d’analitzar la forma
d’actuar d’una mestra, especialment tenint en compte el nivell emocional. Això
no obstant, crec que ja és moment de que comenci a proposar les meves pròpies
activitats, i a mirar com actuaria en determinades situacions. Això sí, està
clar que a través d’observar les actuacions dels altres, es poden aconseguir
unes profundes reflexions i aprenentatges.
Després de que el meu professor
d’emocional ens proporcionés tot un conjunt d’exemples sobre activitats per
treballar les emocions, si n’hagués d’elegir una em quedaria amb la que ara
explicaré, però fent tota una sèrie de modificacions oportunes:
·
TÍTOL:
L’activitat s’anomena “Tira i emociona’t”.
·
DESCRIPCIÓ DE L.’ACTIVITAT:
Aquesta activitat sobre les
emocions es pot realitzar en diferents nivells d’escolarització (tot i que va
dirigida a nens i nenes d’uns 6 anys d’edat aproximadament), i es pot fer amb
diferents agrupaments, per parelles, o bé, individualment. Adaptant-la al que
crec que seria més adequat, fomentaré el treball individual de cadascun dels
alumnes, el treball per parelles, i per últim, el treball en gran grup. Això és
així, ja que crec que el treball o aprenentatge cooperatiu entre iguals és molt
important. A més, com diu un refrany: “pensen
més dos caps junts, que no un de sol”.
L’activitat (adaptada per mi) consistirà
amb el següent:
1)
La mestra, després d’haver fet tot un recull d’aquelles
frases més significatives dites pels infants del grup-classe durant un cert
temps, les utilitzarà per treballar les emocions, tot dient-los als infants que
els ha extret d’ells mateixos. En la meva opinió, és molt important que els
continguts que es treballen a classe no siguin sense sentit, sinó que han de
tenir un significat coherent per als infants. D’aquesta forma, s’aconseguirà un
aprenentatge significatiu (tal i com ens deia Ausubel), el qual és essencial
des del punt de vista constructivista:
2) Prèviament, la mestra haurà elaborat un dau de les emocions de tamany bastant gran, en el qual hi apareixeran emocions com: l’alegria, la tristesa, la por, la vergonya, la ira i la sorpresa.
3)
Per tal de dur a terme l’activitat, la mestra agruparà
els infants en forma d’assemblea, asseguts en cercle. A l’atzar es triaran 2
infants, els quals començaran el joc, però s’aniran fent diversos torns fins
que hagin pogut participar tots. Cada parella d’infants haurà de tirar el dau,
i amb l’emoció que els hi toqui, un d’ells haurà d’anomenar la frase que diu la
mestra (tot expressant verbalment l’emoció), mentre que l’altre nen l’haurà
d’expressar, però amb gestos. La funció de la resta d’infants del grup, serà
identificar quina és l’emoció que estan representant els seus dos companys. Un
cop que hagin endevinat quina és l’emoció que intenten expressar, es farà un
petit debat sobre si aquella frase es sol expressar amb aquell estat emocional
o no, i a més, es parlarà d’aquelles situacions que han viscut que han sentit
l’emoció que ha sortit en el dau. Posaré un exemple:
La mestra llegeix la frase:
“avui fa bon dia”, i als dos nens seleccionats els hi surt en el dau l’emoció
de la por. Un d’ells torna a repetir la frase com si tingués por, mentre que
l’altre nen ho fa a través de gests. La resta d’infants han d’endevinar de
quina emoció es tracta (ja que és secret de la mestra i de la parella d’infants
que juga), i un cop que ja s’ha encertat, es debat si “avui fa bon dia” generalment s’expressa en forma de por o
d’acord alguna altra emoció. Tot això, tenint en compte en tot moment, les
pròpies vivències dels protagonistes, els infants.
·
MATERIAL NECESSARI PER DUR A TERME
L’ACTIVITAT:
El
material que es requereix per fer l’activitat “Tira i emociona’t” és el
següent:
-Un
dau de les emocions.
-Una
llista amb frases dites pels infants.
-Rúbriques
d’avaluació, tant per la mestra com pels infants.
Des
del meu punt de vista, amb aquesta activitat que estic plantejant, es poden
complir tota una sèrie d’objectius, els quals són molt importants a nivell
emocional:
-Aprendre
a expressar i a representar algunes emocions. En la meva opinió, les emocions
no s’han d’ocultar, sinó que s’han de treure a l’exterior. Crec que és molt
interessant que des de que els infants neixen, se’ls hi faci veure aquesta
perspectiva. Això no obstant, quan parlo d’expressar les emocions, no vull dir
tampoc expressar-les de qualsevol manera, sinó saber expressar-les de manera
assertiva, “amb assertivitat”, o sigui, saber expressar el que es sent sense
ferir als demés.
-Aprendre
a reconèixer i a interpretar emocions pròpies i dels altres (empatia). Crec que tenir empatia i saber-se posar a la
pell dels demés és essencial, ja que és una de les millors formes de
comprendre’s a un mateix i entendre com es senten els altres davant una
situació determinada.
-Crear un bon clima afectiu. En la meva opinió, no es poden treballar les emocions, sinó es parteix d’un clima de benestar emocional adequat.
-Fomentar
els vincles afectius i de relació.
-Aprendre
a relacionar les emocions amb les pròpies experiències viscudes. Voler parlar
de les emocions, posar-les un nom, i entendre-les, no es pot aconseguir sinó es
relaciona amb el propi jo.
·
CONTINGUTS A TREBALLAR:
Quins
continguts curriculars es podrien treballar amb l’activitat proposada? Només es
treballarien les emocions, o també s’inclourien altres àmbits? Per començar,
amb aquesta activitat es podrien treballar tota una sèrie de competències
bàsiques, com ara les següents: la competència comunicativa, la competència
d’iniciativa i autonomia, la competència d’aprendre a aprendre, la competència
social i ciutadana,... A més a més, els continguts curriculars bàsics girarien
entorn d’eixos tant fonamentals com: la comunicació; el saber expressar,
reconèixer i interpretar emocions; i l’empatia. Per altra banda, personalment
crec que les emocions no s’han de treballar de manera aïllada, sinó que també
es poden vincular amb altres àrees curriculars, com puguin ser: llengua,
l’educació corporal, l’educació per a la ciutadania, l’educació visual, etc.
·
AVALUACIÓ DE L’ACTIVITAT:
Per
tal de dur a terme l’avaluació de l’activitat, crec que l’observació directa en
l’àmbit de l’educació infantil és una de les més importants, ja que a través d’aquesta,
es pot aprendre molt de la forma de ser i d’actuar dels nens. Això no obstant,
també es podria fer servir de l’ajuda d’una rúbrica, que en el cas de la mestra
(en relació a aquesta activitat) podria ser la següent:
Nom de l’alumne:
|
SEMPRE
|
A VEGADES
|
MAI
|
PARTICIPACIÓ I
INTERÉS
|
|||
RELACIÓ AMB ELS DEMÉS
|
|||
ÚS LLENGUA
ORAL
|
|||
IDENTIFICACIÓ
DE LES
EMOCIONS
|
Per
últim, crec que seria molt adient, fomentar l’autoavaluació individual per part
de cadascun dels nens (per exemple, també a través de l’ús d’una rúbrica), així
com també, la coavaluació. Una forma d’aconseguir la coavaluació, podria ser
fent ús de la empatització.
·
PER QUÈ HE TRIAT AQUESTA ACTIVITAT?
Per
últim, m’agradaria especificar per quins motius he triat aquesta activitat i no
una altra:
-Es
poden treballar les diverses emocions bàsiques.
-Es
pot treballar l’empatia i les relacions socials.
-És
lúdica.
-Es
pot reflexionar a través d’ella.
-És
concreta i precisa.
-És
significativa per als infants.
-Es
poden treballar diverses àrees curriculars.
-És
molt adequada des del punt de vista constructivista, i no exclou a ningú.
Per
concloure, ja és el moment de començar a pensar sobre com treballar les
emocions en l’àmbit de l’escola. Està molt clar que aquestes no han de ser
reprimides, i per això, cal cercar formes per poder gaudir-les i sentir-les, i
aquest és un dels meus reptes.
No hay comentarios:
Publicar un comentario